• Nästa helg, 5-6 maj, spelar två lag från Uppsala waldorfskola SkollagSM-final. Ett lag tävlar i högstadieklassen och ett lag i mellanstadieklassen efter andraplatser i Skollag-DM. Först trodde vi bara att ett högstadielag hade gått vidare från oss, men sedan visade det sig att även ett av våra mellanstadielag hade blivit tilldelad en delad andraplats – och därmed möjligheten att åka till finalen i Linköping!

• Grattis klass 4!
    Klass 4 kom tvåa i Upplands Schackfyra och är nu kvalificerade till riksfinalen i Västerås bandyhall den 2 juni.
    Schackfyran är världens största schacktävling (ca 12 000 elever deltar) och är till för fjärdeklassare. I tävlingen premieras samarbete eftersom alla i klassen är med och samlar poäng. Poängen divideras på antalet elever som går i klassen.
    I vår klass 4 deltog samtliga elever. De peppade varandra och bidrog till att föra skolans numera stolta schacktraditioner vidare.

• Dessutom fortsätter sexmannalaget ”Tomtarnas nissar” från klass 5 att skörda framgångar i internetschacktävlingen ”yes2chess”. Inledningsvis har ca 500 lag från hela Sverige deltagit och efter flera utslagsomgångar återstår nu bara 16 lag – ett av dessa 16 lag är alltså från vår klass 5! Vi håller tummarna inför nästa utslagsomgång!

• Och sist, men inte minst: Den 1-9 juni har vår skola blivit utvald av Sveriges schackförbund att representera Sverige i en skolschackturnering i Sochi. Detta är ett stort internationellt utbyte mellan många nationer från hela världen och 4 elever (från klass 4, 5 och 7) kommer att åka som representanter – alltså inte bara för vår skola, utan för hela Sverige!